Ergonomi

Vi måste börja ta vara på kropp mer. Under den senaste tiden har det blivit mer och mer diskussioner angående hur vi ska se till att må bättre. En av dessa är att se till att vår kropp inte belastas på fel sätt. Speciellt inte när vi sitter länge vid ett skrivbord och jobbar. Ergonomi är enkelt sagt läran om vad som är bra för vår kropp. Den fysiska påverkan som vi utsätts för dagligen. Hur vir står och sitter både i hemmet och på inredningen av arbetsplatsen.

Vi vet idag att de som arbetar inom industrin och bygg har större risk att skada sig under arbetet. De tillhör de som är mest utsatta. Men på senare tid har man också börjat rikta sig mot dem som arbetar på vanliga kontor. Inom vården har det också länge varit debatt om att det blivit vanligare att skada sig. Det positiva med denna debatt är att man nu börjat forska fram alternativa hjälpmedel som ska få oss att må bättre i vardagen.

Ergonomi handlar om samspelet mellan arbetsmiljö och människan. Om samspelet fungerar bra får vi mindre risk till att skada oss eller bli ohälsosamma. Det kan vara riskfaktorer som att bära tunga föremål dagligen, kraftig styrning och dåliga synförhållanden. Det finns många faktorer och dessa kan leda till större stress, värk i muskler och leder samt störa den allmänna arbetsdagen så man hamnar efter. Ett knep för att påverka synförhållanden är att placera ut rätt belysning i miljön där det förekommer. Lampor som också placeras för att undvika bli bländad.

Ergonomi på kontoret

Nu har vi pratat om vilka skador som kan uppstå på platser där det fysiskt arbetas hårt. Men det är också på kontor som saker kan uppstå. Det är många idag som arbetar mycket framför sin dator. Där sitter man still i timmar i samma position. En position som oftast är dålig för kroppen men känns rätt för en själv. Det vanligaste problemet som kan uppstå framför en dator är värk i axlar, rygg och nacke samt även smärtor i fingrarna.

Dessa problem kan förebyggas genom att man har koll på bra ergonomi. Man ska se till att försöka stå upp så mycket man kan under arbetsdagen. Många kontor möblerar och inreder med höj- och sänkbara skrivbord. Det är något som många kontor idag börjat införskaffa då det snabbt kompenseras av minskande sjukskrivningar hos företag.

Men självklart räcker det inte bara med att stå upp mer. Man måste också röra på sig under dagen för att förbränna och sträcka på sig. Här kommer tre smarta råd på vad man kan tänka på för att förbättra ergonomin på din arbetsplats.

Datorskärmen ska vara placerad en armslängd från huvuded. Övre kanten av skärmen ska vara i nivå med ögonen. Det är alltid mer bekvämt för ögonen att riktas nedåt.

Skrivbordets skiva ska vara så pass låg att man kan slappna av med armarna på den. Men det är viktigt att också ge stöd åt underarmarna så man inte behöver vinkla handlederna.

Ställ in stolen korrekt så att den främre delen är lite lägre än den bakre. På så sätt behåller du den naturliga svanken i ryggen.

Vill du lära dig mer om ergonomi kan du hitta en smart artikel på denna hemsida.

Behöver arbetsmiljön på din arbetsplats förbättras? Prata med din chef om det finns brister i ergonomin. Om problemen inte åtgärdas, tala med skyddsombudet om det finns ett sådant. I annat fall, kontakta ditt fackförbund.